Voorbeelden uit de praktijk

“Binnen tien jaar zijn de schappen gevuld met duurzame producten”

Marco Duineveld“Duurzaamheid moet je niet alleen prediken, je moet het vooral ook doen”, zegt Marco Duineveld, commercieel manager bij groothandel Smeding Groenten en Fruit uit St. Annaparochie. De landelijk werkende groothandel in aardappelen, groente en fruit heeft sinds 1 juni 2010 de AGF-leverancier Mijnboer overgenomen. Mijnboer wordt door Smeding groots gelanceerd als het duurzame merk op het gebied van groente en fruit. “Wij bieden onze klanten hiermee een duurzame keuze”, zegt Duineveld, die ook oprichter was van Mijnboer. “Van onze telers vragen we dat ze minimaal Milieukeur gecertificeerd zijn, of op weg om zich te laten certificeren.”

“Marco Duineveld heeft een heilig geloof in duurzaamheid: “Onze klanten vragen om duurzame producten, of dat nu retailers, foodservice bedrijven of consumenten zijn. En die vraag wordt iedere dag groter. Ik zie het als een weg die we zijn ingeslagen en alleen nog maar meer gemeengoed zal worden. Mijn inschatting is dat tussen 2015 en 2020 het overgrote deel van onze verse producten in de schappen duurzaam zullen zijn.” Hij noemt in dit verband ook de snel groeiende supermarktformule Marqt, die zich toelegt op verse en duurzame producten en waarvoor het merk Mijnboer de groente en fruit levert.

Breed en hoogwaardig assortiment
Smeding levert onder andere aan alle Nederlandse Sligro vestigingen en aan de supermarktformules EMTE, Golff, Spar en Attent. “Naast de retail zijn we marktleider op het gebied van foodservice”, vertelt Duineveld. “Zo leveren we aan de restaurants van Ikea, de Tweede Kamer, verschillende mediabedrijven en de Jaarbeurs, maar bijvoorbeeld ook aan partycateraars. Voor ons is zowel de breedte als de kwaliteit van het assortiment belangrijk. Ons doel is om onze klanten op een eenvoudige wijze te voorzien in hun duurzaamheidsstrategie, door een breed assortiment aan duurzaam geproduceerd groente en fruit onder het merk Mijnboer aan te bieden.

Productkwaliteit en smaak
Smeding stopt echter niet bij duurzaamheid. “We leggen de lat hoger”, zegt Duineveld. “Met het merk Mijnboer introduceert Smeding een andere werkwijze waarin directe inkoop bij telers, productkwaliteit en smaak centraal staan. Discussies over productkwaliteit of smaak verdwijnen in de huidige voedselketens steeds verder naar de achtergrond. Mijnboer baseert zich daarentegen op samenwerking en bouwen aan kwaliteit, smaak en productinnovatie met de slogan: ‘Elke dag een beetje beter’. Als Mijnboer nemen we geen genoegen met harde peren, buitenlandse kersen, groene tomaten of te vroeg geplukte en dus zure appels, omdat iedereen in de sector dat doet.”

Direct bij de teler
Om die kwaliteitsproducten in huis te halen, koopt Duineveld zijn producten rechtstreeks bij de teler in. “Dat vraagt kennis en kunde die we vanuit Mijnboer inbrengen”, zegt Duineveld. “Voor het groeiseizoen begint moet je bij de teler aangeven welke producten je wilt inkopen.” Dat is nodig, omdat je bij een veilinginkoop niet ziet van welke teler je koopt. “Dit irecte contact werkt: wij zoeken de ambitieuze telers uit die duurzaam werken of de conversie naar duurzaam werken willen maken.” Op dit moment gaat het om zo’n tien Milieukeur gecertificeerde telers van bijvoorbeeld blauwe bessen, spinazie, appels, peren, champignons en witlof. “En de lijst wordt ieder jaar langer.”

Tussen Milieukeur en biologisch
Het assortiment van het merk Mijnboer heeft zo een ondergrens van Milieukeur en gaat tot biologische geteelde producten met het EKO-keurmerk. “Puur biologisch is voor het gehele assortiment niet haalbaar”, legt Duineveld uit. “Sommige producten zijn niet altijd beschikbaar en ook de prijs is soms te hoog voor onze klanten. Als je voor een biologisch product twee of zelfs drie keer de prijs moet vragen ten opzichte van het gangbare product, dan haakt de consument af.” Dat is voor Duineveld overigens helemaal geen probleem: “Milieukeur stelt de teler in staat om heel duurzaam te werken, zonder de prijzen te hoog op te drijven. Dat onze duurzame producten hun weg naar de consument vinden, is dus een essentiële schakel.”

[Publicatie magazine SMK-Nieuws 64, december 2010]
 

Duurzaamheid moet je niet alleen prediken, je moet het vooral ook doen
Terug naar overzicht