Voorbeelden uit de praktijk

Groentehof: bijna 35.000.000 milieukeur groentenverpakkingen per jaar

Groentehof in Helmond ontving 10 jaar geleden het milieukeurcertificaat voor haar producten. Ieder jaar worden de eisen voor Milieukeur ambitieuzer, dus werkt Groentehof er hard aan om aan de normen te blijven voldoen. "Meer en meer consumenten en supermarkten verlangen dat je duurzaam bezig bent", aldus Marcel van den Meerendonk, commercieel directeur bij Groentehof. "Daar wilden wij zelf ook iets voor betekenen. Groentehof is met Milieukeur door een onafhankelijke organisatie gecontroleerd. Dat niveau van duurzaamheid kunnen we communiceren naar onze doelgroepen."

Groentehof teelt en verwerkt met zo'n 250 medewerkers verse groenten voor de retail in Nederland. Zij leveren aan Superunie en Jumbo supermarkten. Superunie heeft verschillende supermarkten onder zich, zoals Nettorama, Spar en Coop. "Wij hebben zo'n 10.000 hectare eigen teelt. Daarnaast werken we samen met een aantal gecertificeerde zusterbedrijven en contracttelers. De Milieukeurgroenten verwerken wij zelf tot gesneden groentenproducten, bijvoorbeeld tot bamipakketten zoals die in de supermarkt zijn te vinden."

Investeren
Groentehof is op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen een actieve producent. "Onze telers moeten zich houden aan de voorschriften van Milieukeur voor wat betreft de teelt, en wij moeten ons houden aan de voorschriften van Milieukeur Bewerkte en Verwerkte producten. Om de certificering te behalen hebben we bijvoorbeeld ons energieen waterverbruik onder de loep genomen", zegt Van den Meerendonk. "Een verandering in je bedrijfsprocessen kost een investering. Maar duurzaamheid is belangrijk voor ons en je moet ook durven investeren", voegt hij toe. Het voordeel voor de contracttelers is dat Groentehof streeft naar langjarige contracten met leveranciers. "Het is ondoenlijk om ieder jaar op zoek te gaan naar nieuwe telers, daarom investeren wij in een lange termijn relatie."

Verduurzaming
Naast produceren onder Milieukeur probeert Groentehof te verduurzamen door zoveel mogelijk verspilling uit de keten te halen. Dit gaat van besteladvies op winkelniveau tot het product in het juiste schap in de winkel. Van den Meerendonk: "Samen met de retailer kijken we meer en meer naar de verkopen in de winkel en daar sluiten we ons productieproces op aan. Op deze manier proberen we het overschot aan producten in de winkels te beperken, waardoor ze niet bij het vuilnis verdwijnen." Ook wordt het snijafval van de groenten ingezet als veevoer en de productieoverschotten worden aan voedselbanken geschonken.

Transparant
Groentehof produceert zowel voor private labels van klanten, als onder het eigen merk FreshQuality. Alle verpakkingen kunnen worden voorzien van verschillende keurmerken en etiketteksten. "Sommige retailers gebruiken een keurmerk defensief en andere juist offensief door diverse keurmerken op de verpakking te laten zien, maar wij laten de keuze aan hen. Voor een aantal klanten beelden wij zelfs de naam en handtekening van de boer op de verpakking af, samen met zijn portretfoto,", zegt Van den Meerendonk. "Op die manier proberen retailers het keurmerk Milieukeur nog transparanter en wat persoonlijker te maken. Ik denk dat de consument daar ook wel naar op zoek is."

[Publicatie magazine SMK-Nieuws 65, april 2011]
 

Meer en meer consumenten en supermarkten verlangen dat je duurzaam bezig bent
Terug naar overzicht