Voorbeelden uit de praktijk

Boa Nova haalt Milieukeur voor zes autoreinigingsmiddelen

Boa Nova Retail Group uit Woerden heeft half juni Milieukeur certificaten ontvangen voor zes autoreinigingsproducten. ‘We zijn pas net begonnen’, zegt directeur Riccardo de Waal.
De Eco All the Way autoshampoo, glasreiniger, insectenreiniger, interieurreiniger, ruitensproeiervloeistof en velgen- en motorreiniger. Dat zijn de zes producten waarvoor Boa Nova in juni Milieukeur certificaten ontving. De inhoud van deze car care producten is 100% biologisch afbreekbaar. De reinigingsproducten zijn inmiddels verkrijgbaar bij diverse autoshops en tankstations in heel het land, en allemaal voorzien van etiketten met het Milieukeur logo.

Volop in ontwikkeling 
Riccardo de Waal, directeur Boa Nova Retail GroupBoa Nova Retail Group levert sinds 2012 een uitgebreid assortiment producten aan auto- en tankshops. ‘Voorheen waren dat uitsluitend cadeau-artikelen, maar sinds 2015 zijn we druk bezig om onze sortering aan te vullen en te vernieuwen met duurzamere artikelen’, zegt Riccardo de Waal. ‘Naast Eco Gifts en Toys zetten we momenteel een volledige nieuwe lijn duurzamer geproduceerde car care producten, disposables, shop care producten en food in de markt. Denk bijvoorbeeld aan ijskrabbers van aardappelzetmeel, duurzaam geproduceerde snacks en tankhandschoentjes gemaakt van distelolie’, zegt De Waal. ‘Alles om jezelf en je auto onderweg op te laden.’

De Waal: ‘We zijn gestart met het Milieukeurtraject voor de reinigingsmiddelen, omdat we met deze certificaten kunnen aantonen dat die producten op een verantwoorde wijze worden gemaakt. In onze branche is dat niet altijd zo vanzelfsprekend.’

Persoonlijke drive
De keuze om volledig over te stappen op duurzamere producten komt dan ook voort uit een ‘persoonlijke drive’ van De Waal. ‘We haalden onze producten de eerste jaren voornamelijk uit China’, vertelt hij. ‘Maar de manier waarop daar zaken wordt gedaan stuitte ons op den duur steeds meer tegen de borst. Er wordt daar weinig rekening gehouden met het milieu en de gezondheid van personeel, is onze ervaring. “We gaan het duurzamer aanpakken”, dacht ik toen. “En niet een beetje, maar helemaal.” We komen niet meer in China. Tegenwoordig nemen we alleen producten van Europese, en dan bij voorkeur Nederlandse, producenten af. Zo kunnen we zelf beter controleren of onze artikelen op verantwoorde manier tot stand komen. Bovendien zijn de transportbewegingen van onze producten flink teruggeschroefd en ook daarmee sparen we het milieu.’

Kansen
‘Het een risico om vanuit een intrinsieke motivatie zaken te doen, erkent De Waal. ‘Je moet meer je best doen om vraag in de markt te creëren. Maar wij zien kansen. We hebben een goed verhaal en onze producten zijn niet of nauwelijks duurder dan soortgelijke producten die op minder duurzame wijze zijn geproduceerd. Bovendien staan ook autobranche en automobilisten tegenwoordig meer open voor duurzamere producten. Neem het energiezuinig rijden, dat heeft de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen. Onze artikelen sluiten naadloos aan op die ontwikkeling.’

Terug naar overzicht