Voorbeelden uit de praktijk

Farm Fresh: duurzamer vlees met een verhaal

Farm Fresh in het Limburgse Born is een schoolvoorbeeld van een bedrijf dat het Milieukeur keurmerk weet te vermarkten. “Met het stempel van Milieukeur laten wij zien dat ons varkensvlees voldoet aan hoge eisen op het gebied van kwaliteit en duurzaamheid”, zegt directeur Michiel Meier Mattern. “En dat verhaal verkoopt goed.”

 “Het tij zit mee”, erkent Michiel Meier Mattern. “Na alle nare verhalen over fraude met paardenvlees, plofkippen en besmet rund- en varkensvlees, willen steeds meer consumenten de garantie dat het stukje vlees op hun bord veilig en duurzaam is. Onze klanten, waaronder toprestaurants en hotelketens, zijn daar goed van doordrongen. Het laatste wat zij willen is een gast die ziek wordt van het vlees dat zij serveren of een actiegroep van Wakker Dier op hun stoep.”

Born in Limburg
Farm Fresh levert verse en gegaarde vleesproducten, waaronder rund- , lam- en varkensvlees. Onder twee merknamen, VAN BRUSSEL en LEBOUILLE, bedient het bedrijf toprestaurants, grootkeukens, bedrijfskantines, catering en diverse horecabedrijven in de Benelux. Onder het label ‘Born in Limburg’ presenteert Farm Fresh daarbij een lijn streekproducten die aansluit bij de toenemende behoefte aan duurzamere producten. Die producten brengt Farm Fresh actief onder de aandacht van bestaande en nieuwe klanten middels een doordachte marketingstrategie. Naast de Milieukeur varkens, vallen onder ‘Born in Limburg’ ook het Geuldal (melk)lamsvlees, Euregionaal wild, de Limburgse Lakenvelders en het Limburgse Livar kloostervarken. “Al deze soorten hebben een beter leven”, zegt Meier Mattern. Het Milieukeur varken mag bijvoorbeeld niet worden gecastreerd, het gebruik van antibiotica wordt geminimaliseerd en de varkens krijgen schoon drinkwater en speelmateriaal.

Meer dan een goed verhaal 
Foto (van rechts naar links): directeur Michiel Meier Mattern, Q&A medewerker Robert Raymaker en Q&A manager Gerrie Braks“Het is heel simpel”, zegt Meier Mattern. “Als je goed inspeelt op de wensen van klanten, en je verhaal goed weet te verkopen, dan kun je vraag creëren naar veilig en duurzamer geproduceerde vleesproducten. Dat is wat wij doen. Maar we hebben wel meer dan een goed verhaal natuurlijk. De klant wil ook dat je doet wat je zegt dat je doet. Terecht. Met Milieukeur kunnen wij zwart op wit aantonen dat wij ook werkelijk duurzamer werken. Dat doen we overigens al vele jaren.”
“Met de 'Born in Limburg' streekproducten leveren we onder meer een bijdrage aan het terugdringen van de CO2-uitstoot (door geringere vervoersafstanden). Ook steunen we de lokale economie door vlees af te nemen bij plaatselijke fokkers en helpen we de diversiteit in stand te houden door ook minder rendabele rassen te vermarkten. Verder hebben wij op het gebied van verpakkingen en de verwerking van afvalstoffen de afgelopen jaren diverse milieuvriendelijke verbeteringen gerealiseerd.”

Publiciteit 
Farm Fresh besteedt veel aandacht aan publiciteit. Op de website van LEBOUILLE is een hele pagina ingeruimd voor de beschrijving van de duurzaamheidskenmerken van het Milieukeur varken. Meier Mattern: “Daarnaast staan we op diverse beurzen (onder meer de Horecava) met onze ‘Born in Limburg’ producten. Ook onze eigen klanten geven aandacht aan Milieukeur, waaronder een van de toprestaurants waar wij varkensvlees aan leveren. Dat is de beste reclame die je kunt krijgen.”

Met Milieukeur kunnen wij zwart op wit aantonen dat wij ook werkelijk duurzamer werken
Terug naar overzicht