Voorbeelden uit de praktijk

Maaltijden van DMC Maaltijdservice gecertificeerd

DMC Maaltijdservice in Lekkerkerk is producent van verse maaltijden en componenten voor onder meer intra- en extramurale zorginstanties, thuiszorgorganisaties, cateringbedrijven, horeca en particulieren.

Directeur-eigenaar Paul Wellink was een aantal jaren geleden al betrokken bij het ontstaan van de programma’s voor Milieukeur varkens en varkensvlees en weet uit ervaring wat er komt kijken bij een dergelijk certificeringsprogramma en welke voordelen het biedt. De vraag van Wellink om maaltijden met Milieukeur te laten certificeren, leidde uiteindelijk tot de uitbreiding van het certificatieschema Milieukeur Be- en Verwerkte producten met criteria voor Samengestelde producten (waaronder maaltijden). In het traject trekt hij samen op met partners die duurzaamheid eveneens omarmen, zoals Kruidenier Foodservices in Rotterdam die naast distributie ook een rol heeft in de sourcing van de benodigde ingrediënten voor DMC.

Oprechte waarden
“Duurzaamheid is geen soort vrijblijvende marketingtool maar moet ontstaan vanuit je eigen, oprechte waarden en betrokkenheid”, stelt Wellink. “Vanuit die gedachtegang ontstaan oplossingen, zonder dat gebeurt er niets of weinig.Duurzaamheid moet dus gedragen worden door de onderneming en alle mensen die er werken om ook daadwerkelijk stappen voorwaarts te kunnen maken. Wij zijn daar jaren geleden al mee gestart”. Zo wordt bijvoorbeeld voor DMC Maaltijdservice al het promotiemateriaal gedrukt op milieuvriendelijk papier, is er sprake van gescheiden afvalstromen, een doordacht energiebesparingsprogramma en is er hoogwaardige isolatie geplaatst door het gehele bedrijf. Er wordt ook hard gewerkt aan de inzetbaarheid van afbreekbaar verpakkingsmateriaal. Beschikbaarheid van verpakkingen met de juiste barrière-eigenschappen voor toepassing bij het verpakken van verse maaltijden is echter nog niet zo eenvoudig.

Transparantie voor stakeholders
Waarom eigenlijk al die inspanning voor certificering van iets dat in belangrijke mate al is geworteld in het bedrijf? Het antwoord is eigenlijk vrij simpel aldus Wellink: “Als bedrijf willen we laten zien wat we al doen voor het behoud van ons milieu en daarmee een voorbeeld zijn voor anderen”.

“Milieukeur certificering vraagt van ons een aantal aanvullende maatregelen, die een extra bijdrage leveren aan een milieuvriendelijk functionerend bedrijfsproces en bovendien de gehele levenscyclus van onze producten. Veel maatregelen hadden we al genomen, zodat de certificering voor ons haalbaar bleek. Bovendien willen we graag voor alle stakeholders transparant en controleerbaar zijn. Nu zijn we klaar om steeds meer eindproducten onder Milieukeur te gaan ontwikkelen en vermarkten.”

Bij de Milieukeurcertificering wordt -naast het gebruik van duurzame ingrediënten- onder meer gekeken naar milieueisen en milieuplan, energiebesparing, uitstoot van lucht en water, afvalstromen en afvalscheiding en verantwoordelijkheid voor hergebruik en recycling van afvalstromen. Alle normen zijn bovenwettelijk. Dat is een doordachte opzet; naast duurzaamheid wordt er ook aandacht besteed aan haalbaarheid en efficiency in het programma. Het eindresultaat is derhalve dat er nadrukkelijk beter wordt gepresteerd dan het marktgemiddelde, maar met oog voor haalbaarheid, mede vanuit marktwerking. Het betreft dus een levend programma dat in de tijd verder kan worden bijgesteld en aangescherpt.

Een mooie gedachte om mee af te sluiten volgens Wellink: “Een groeimodel dat leidt tot een beter milieu en betere leefomstandigheden.”

[Publicatie magazine SMK-Nieuws 62, juni 2010]
 

Terug naar overzicht