Voorbeelden uit de praktijk

“Zelfs Rusland wil onze Milieukeur peen”

Een jaar geleden sloot TopFresh BV het certificatietraject voor Milieukeur met goed gevolg af. Het bedrijf uit de Noordoostpolder legt zich toe op de teelt en verwerking van ‘ready to eat’ wortelen, waaronder de snackpeen. “Wij doen gewoon wat de klant vraagt”, zegt Nico Lemsom, kwaliteitsmanager bij TopFresh. “En dat levert business op.”

“Steeds meer klanten vroegen de afgelopen jaren of wij ook Milieukeur gecertificeerde penen konden leveren. Dat was voor ons de belangrijkste reden waarom om het Milieukeurcertificaat te behalen”, zegt Lemsom. “Tegemoetkomen aan wat de klant wenst, betekent meestal dat je moet investeren, maar je krijgt er ook veel voor terug. Zo is het ook met Milieukeur.”

De snackpeen
TopFresh is in 2005 opgericht door directeur Peter Matthijssen. Het bedrijf biedt klanten diverse soorten geschrapte, geschilde en gewassen (hele en gesneden) wortelen. Daarnaast verwerkt TopFresh ook de Imperator wortelen tot baby carrots, in Nederland ook wel de snackpeen genoemd. Hiermee onderscheidt het bedrijf zich van de gangbare teelt en handel. Het bedrijf beschikt over 140 hectare aan landbouwgrond in de jonge en vruchtbare Noordoostpolder. Op 70 hectare worden de wortelen nu volgens de eisen van Milieukeur verbouwd en later in de fabriek verwerkt en verpakt. Naast de twaalf vaste medewerkers die het bedrijf in dienst heeft, huurt TopFresh ongeveer even zoveel tijdelijke krachten in tijdens de rooitijd.

Duurzame werkmethodes
Lemsom: “Afgezien van een goed product en een snelle levering, stellen ook steeds meer klanten het op prijs dat we op een duurzamere manier onze producten telen en verwerken. Niet alleen in Nederland, zeker ook over de grens is die behoefte er. Voor onze Engelse afnemers hadden we daarom eerder al het Tesco certificaat gehaald. Ook de certificaten voor HACCP (voedselveiligheid), Global.G.A.P. en SKAL heeft TopFresh in huis. “Het Milieukeur certificaat is daarop een heel mooie aanvulling. We willen onze afnemers laten zien dat we investeren in duurzamere werkmethodes en voldoen aan de strengste kwaliteitseisen”, aldus Lemsom.
Voor het goed doorlopen van Milieukeurtraject heeft TopFresh een van haar medewerkers vrij gemaakt. “Zoiets doe je niet tussen de bedrijven door, daar maak je serieus werk van vinden wij”, zegt de kwaliteitsmanager. “Werken aan kwaliteit bied je de mogelijkheid om te groeien, dus dat is het zeker waard. Laat je dit soort kansen liggen dan kost het je geld.”

Russische afnemer 
Dat die strategie voor TopFresh werkt, blijkt onder meer uit het feit dat zelfs een Russische afnemer onlangs interesse toonde in de Milieukeur wortelen van het bedrijf. Lemsom: “Via een tussenhandelaar kwamen we in contact. Hij had onze website bezocht, waarop we ook onze kwaliteitscertificaten hebben geplaatst. Dat trok hem over de streep. We mogen het Russische bedrijf inmiddels tot onze klantenkring rekenen.” Op de vraag of TopFresh al denkt aan een ‘complete’ overstap op duurzamere teelt en verwerking, zegt de kwaliteitsmanager: “Als de vraag blijft groeien, zit een uitbreiding er op termijn zeker in.”

Steeds meer klanten vroegen de afgelopen jaren of wij ook Milieukeur gecertificeerde penen konden leveren
Terug naar overzicht