Voorbeelden uit de praktijk

Hutten begeleidt vier telers naar Milieukeur

Hutten uit Veghel heeft voor haar duurzame huislabel De Guijt vier telers begeleid naar de certificering voor Milieukeur. De culinaire dienstverlener is zo enthousiast over het project dat ze inmiddels is gestart aan een volgend traject met een coöperatie van twaalf duurzamere landbouwers. “Onze boeren, dat zijn de echte helden.”

Uitreiking Milieukeur certificaten aan de vier Hutten telers. Foto van links naar rechts: Walter Ruis, René Tielemans, Maarten Schellekens (Hutten), Regien van der Sijp (SMK,) Bert van den Brand en Peter van den Berg.“Wij zijn vier jaar geleden begonnen met de ontwikkeling van ons duurzame huislabel De Guijt. Vooral omdat de groeiende problematiek in de voedingssector ons zorgen baarde, denk bijvoorbeeld aan de verspreiding van de EHEC bacterie”, zegt Maarten Schellekens, manager MVO bij Hutten. “Producten moeten steeds maar goedkoper en worden om die reden van steeds verder over de grens gehaald. Zo heb je totaal geen zicht op wat ermee gebeurt voordat het op je bord belandt. Dat is vragen om problemen. Bovendien gaat die werkwijze ten koste van de boeren in de eigen regio. Die kunnen niet opboksen tegen die lage prijzen. Bij Hutten vinden we dat het anders moet. Door rechtstreeks zaken te doen met de telers in de buurt kunnen we heel goed nagaan wat er met de producten gebeurt die wij onze klanten dagelijks aanbieden. Bovendien bieden we de boeren een eerlijke prijs.”
Hutten bereidt en levert gemiddeld 25.000 maaltijden per dag. Er werken ruim 1100 mensen bij de culinaire dienstverlener in Veghel dat naast maaltijdservices, ook bedrijfscatering, evenementen, gastvijheidsdiensten en particuliere feesten verzorgt. Hutten Business Catering behoort tot de grootste tien bedrijven in de cateringbranche in Nederland.

Vijf kernwaarden 
In 2009 startte Hutten haar duurzamere werkwijze met de verkoop van enkele duurzamere snacks. Vier jaar later bestaat het assortiment uit zeshonderd De Guijt gecertificeerde producten en groeit het nog dagelijks. Al meer dan honderd bedrijfsrestaurants verkopen de producten van De Guijt. Vers, lekker, gezond, ambachtelijk en duurzaam. Dat zijn de vijf kernwaarden waaraan producten moeten voldoen. Samen met dierenartsen, ZLTO, de Dierenbescherming, biologen, voedseldeskundigen, het Platform Verduurzaming Voedsel en People-4-Earth heeft het bedrijf een certificering opgesteld die deze vijf kernwaarden vertaalt naar 29 concrete producteisen. Alle De Guijt producten voldoen onder meer aan duurzaamheideisen op het gebied van dierenwelzijn, transparantie en biodiversiteit. Ook kijkt De Guijt goed naar de foodmiles, de afstand die verse producten afleggen van primaire producent tot verwerker en het uiteindelijke serveren. Die dienen beperkt te blijven.

Vers van hier 
“Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen houdt natuurlijk nooit op”, zegt Schellekens. “Je wilt het altijd nóg beter doen. Daarom zijn we de samenwerking aangegaan met Vers van Hier, een initiatief van een groep duurzame telers in de regio. Binnen die groep hebben we telers geselecteerd die bereid waren zich te laten certificeren voor Milieukeur. Niet als doel op zich, maar omdat we weten dat boeren die hieraan voldoen sowieso bewust omgaan met mens en milieu. Het Milieukeur certificaat is voor ons een extra borging. Om ons te ondersteunen bij dit traject hebben we CLM ingeschakeld, een onafhankelijk kennis- en adviesbureau op het gebied van landbouw, voedsel, natuur en milieu. Zij beschikken over de juiste contacten en konden ons en de betrokken boeren terzijde staan met advies.”

Gemotiveerde telers 
Peter Leendertse van CLM: “In Brabant beschikken wij over een vrij groot netwerk van boeren die duurzaam werken. Voor De Guijt hebben we met verschillende telers gesproken waarvan wij dachten dat ze gemotiveerd zouden zijn om op te gaan voor het Milieukeur certificaat. Natuurlijk helpt het als je hen ook iets te bieden hebt. In dit geval een serieus geïnteresseerde nieuwe afnemer. Alle vier telers waar we mee aan de slag zijn gegaan, hadden vooraf enige bedenkingen. “Ik weet helemaal niet of ik wel aan al die eisen kan voldoen”, zeiden ze stuk voor stuk. Ze dachten allemaal dat het een fiks karwei zou zijn om hun werkprocessen aan te passen naar de eisen van Milieukeur. Maar toen we echt eens goed gingen kijken wat ze nog moesten doen om in aanmerking te komen voor het certificaat bleken ze tot hun eigen verrassing al duurzamer te werken dan ze dachten. We hebben ze vooral geholpen met het samenstellen van een checklist van voorwaarden waaraan ze nog moesten werken. En hen daarnaast praktische tips en adviezen gegeven. Zo was er een teler die dacht dat hij zijn hele bedrijfspand moest verbouwen, om te kunnen voldoen aan de energie-eisen, maar met verschillende aparte maatregelen is het ook gelukt. Een andere teler is onder meer overgeschakeld naar een ander gewasbeschermingsmiddel.”

Een stap verder 
Eind april kregen de vier telers hun certificaat uitgereikt*. De komkommers, tomaten, appels, peren en champignons die De Guijt nu in haar maaltijden verwerkt, voldoen nu allemaal officieel aan de eisen van Milieukeur. Schellekens: “We zijn ontzettend tevreden met dit resultaat. Zo tevreden dat we zelfs een stap verder gaan en samen met een van de betrokken telers, champignonteler Peter van den Berg uit Boekel, het idee hebben opgevat om een coöperatie op te zetten van twaalf boeren in de regio die allemaal het certificaat Milieukeur of Fair Produce gaan halen. Onder begeleiding van CLM zijn we dit idee nu verder aan het ontwikkelen, en gaan we opnieuw een serie boeren selecteren.”
Leendertse: “De initiatieven van Hutten laten heel goed zien dat veel telers echt wel willen investeren in duurzamere werkwijzen, als ze maar een langdurige relatie kunnen aangaan met een of meerdere afnemers. Bij Hutten hebben ze dat heel goed begrepen. “

Echte helden 
Schellekens: “We hebben natuurlijk een gezamenlijk belang. Dat is duidelijk. Het mooie is dat we hiermee samen een bijdrage kunnen leveren aan betere, gezondere en duurzamere producten voor onze klanten. We zijn er trots op dat het zo goed lukt. Maar de echte helden zijn natuurlijk onze boeren, onze leveranciers. Zonder hun inbreng, zonder de liefde voor hun werk en hun honderd procent geloof in duurzamer ondernemen zou De Guijt niet kunnen doorgroeien.”

De initiatieven van Hutten laten heel goed zien dat veel telers echt wel willen investeren in duurzamere werkwijzen, als ze maar een langdurige relatie kunnen aangaan met een of meerdere afnemers
Terug naar overzicht