Nieuws & Persberichten

Amsterdamse bloemist haalt in een keer goud

De Roos Geschenken B.V. uit Amsterdam behaalde onlangs in een keer het gouden certificaat van de Barometer Duurzame Bloemist . Dit niveau staat gelijk aan Milieukeur. “Duurzamer ondernemen werkt heel aanstekelijk als je ziet wat het oplevert”, zegt eigenaar Bart Wilting.

Bart Wilting, eigenaar van De Roos Geschenken B.V.“We zijn in eerste instantie vanuit commerciële motieven aan het certificeringstraject begonnen”, zegt Bart Wilting. “Daar maken we geen geheim van. We hebben veel klanten bij de overheid en semi-overheid en die hebben duurzaamheid tegenwoordig hoog op hun wensenlijstje staan. Wij willen graag aan die wensen voldoen en met het keurmerk Milieukeur kun je laten zien dat je het wat dat aangaat goed voor elkaar hebt. Daarnaast waren we al flink duurzaam bezig, vandaar ook dat we het aandurfden om direct voor goud op te gaan. We hoefden niet helemaal bij nul te beginnen. We hadden alleen nog niet zo heel precies in beeld wat alle maatregelen opleverden en wat we nog meer konden doen. De Barometer Duurzame Bloemist maakt dat inzichtelijk.”

Verkoop via internet
De Roos Geschenken uit Amsterdam is een online bloemenzaak. “Voorheen hadden we nog een winkel in hartje centrum”, vertelt Wilting, “maar om flexibeler te kunnen ondernemen zijn we vijftien jaar geleden volledig overgestapt op de verkoop via internet.” De Roos bedient zowel de zakelijke als de particuliere markt. Klanten kunnen er terecht voor boeketten en diverse andere cadeaus, zoals fruitmanden, flessen wijn en chocolade. De Roos bezorgt de producten door heel Nederland en heeft tien medewerkers in dienst.

Inkooppercentage MPS-A bloemen
De Roos gebruikte al groene stroom en brengt al het verpakkingsmateriaal van de veiling weer terug voor recycling. Ook kocht het bedrijf al langer grote partijen MPS-A/FFP bloemen in. “Het halen van die minimale inkoop van 50 procent MPS-A bloemen kostte ons daarom ook niet heel veel moeite”, zegt Wilting. “Veilingen hebben tegenwoordig steeds meer aanbod aan duurzamere bloemen.”
Het bedrijf moest nog wel overschakelen op andere schoonmaakmiddelen. “Na enig zoeken vonden we een nieuwe leverancier die een totaalpakket aan chemievrije producten kan leveren”, zegt de bloemist. “Maar het administratieve werk voor de certificering was wel de grootste klus. Je krijgt het niet cadeau natuurlijk.”

Goede afwegingen maken
Wilting: “Verder moet je ook goed afwegen wat je als bedrijf wil en kan. Niet alle milieubesparende maatregelen die je wilt nemen, kun je gelijk doorvoeren. Zo willen wij nog graag overschakelen op elektrische bestelbusjes, maar dat was voor de certificering niet haalbaar. We zitten onder meer nog vast aan bestaande leasecontracten. Ook onderzoeken we nog wat zonnepanelen ons kunnen opleveren. Maar ook die liggen niet zomaar op je dak. Je moet goed afwegen wat realistisch is.”

Kans op winnen aanbesteding
De Roos profileert zich al volop met Milieukeur. “Het logo staat nu op al onze facturen. En we doen mee aan een aanbesteding van een overheidsorganisatie die veel waarde hecht aan duurzamer ondernemen. Daar maken we een grote kans”, zegt Wilting. De Amsterdamse bloemist heeft de smaak in ieder geval te pakken. “Als je eenmaal met duurzamer ondernemen begint, blijf je zoeken naar manieren om het steeds beter te doen. Het is heel aanstekelijk als je ziet wat het oplevert.” 

We zijn in eerste instantie vanuit commerciële motieven aan het certificeringstraject begonnen
Terug naar overzicht